Suomen Ford Caprit Foorumin päävalikko Suomen Ford Caprit
Caprikerhon keskustelufoorumi
 
 JäsenautotJäsenautot   OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mies ja kultainen ase - 2000GL mk3

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen Ford Caprit Foorumin päävalikko -> Projektit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Capricciosa



Liittynyt: 31 Tou 2017
Viestejä: 7



LähetäLähetetty: Pe Kes 02, 2017 14:54    Viestin aihe: Mies ja kultainen ase - 2000GL mk3 Vastaa lainaamalla viestiä

Tervehdys foorumilaisille.

Muutaman sattuman ja muutaman tarkoituksellisenkin toiminnan lopputuloksena huomasin hakeneeni itselleni ruotsista ihka ensimmäisen Caprin. Smile

Ajatus tasolla moinen on ollut olemassa jo ainakin 15 yli vuotta. Tässä välissä kerkesi olla moni muu monimutkaisempi kesäauto kunnes tarve saada kesäautoksi kunnon rehellistä perustekniikkaa nousi ylitsepääsemättömäksi.

Eli matkaan tarttui tukholmassa koko elämänsä viettänyt metallinhohto kultainen Ford Capri 2000 GL vuosimallia 1979. Autolla on ollut muutama pitkäaikainen omistaja ja koko auton paperi historia tuli auton mukana alkuperäistä kauppakirjaa myöden. Matkaa autolla on taitettu lippujen ja lappujen mukaan 199tkm.

Ajatuksena olisi touhuta auto museoleimaan. Koneen osalta toisaalta tekisi mieli harrastaa auton luonteeseen sopivaa suorituskyvyn ehostusta. Jos siitä saisi sellainen hieman piristetyn RS2000 henkisen kokemuksen sunnuntaiajelun iloksi.

Tehtävälistaan tällä hetkellä sisältyy ainakin seuraavat (yhden vko lopun auton suurennuslasilla tutkimisen jälkeen):
- Kuskin ja apparin ehjät ilmaventtiili jostain haljenneiden tilalle.
- Ehjä apparin auronkolippa (lähinnä oikea kiinnike)
- Ehjät ikkunakammet. Tai kammet ok mutta muovi osat hieman kärsineet.
- Tunkkin korvien hitsaus edessä.
- Oikean takakotelon hitsaus.
- Lampun koteloiden hiekka/soodapuhallus
- Alkuperäisten vanteiden puhallus ja maalaus.

- Kampiakselin takastefa vuotaa.

Niin ja sitten piristys tyyppinen ratkaisu

Sanallinen tavoite: Jos caprista olisi tehty RS tyyppinen tehdasversio katu kireämmällä koneella, jossa olisi "sporttista luonteikkuutta", elämäniloa ja menemisen tunnetta kierrosalueessa myös ylärekisterissä.

Haluaisin pitää kone huoneen aikakaudelle tyypillisen ja väljästi kuvailtuna tehdastekoisen näköisenä, joten totetus rajoittuu vanhan liiton rautaan ja alkuperäisen koneen muutoksiin. Ruiskut, doch kannet yms voidaan unohtaa.

Tehotavoite: noin 120-140 hp

Vääntökäyrä: Kone saisi tarjoilla heräämisen ja menemisen tunteen teho/vääntö lisäyksen muodossa jostain käytettävän kierrosalueen puolesta välistä alkaen maksimiin asti. Jotta kone toimisi kuitenkin leppoisemmassa ajelussa saisi alaväännötkin mieluummin nousta/säilyä nykyisellään kuin laskea.

Oma ajatus laajuudesta:

Kansi: kunnostus + tarvittavat muutokset, mitä ne sitten ovatkaan? Lisäksi tämä kun ei onnistu omilla vehkeillä/tiloilla niin hakusessa OHC:n oikeasti tunteva hyvä koneistamo/tekijä? Ei haittaa vaikka olisi kilpa referenssejä vaikka kilpakone ei kyseessä olekkaan Smile
Nokka: Uusi, mikä?
Kaasutin: Uusi weber alkuperäiseen imusarjaan.. mikä?
Sytytys: Kärjetön, hyvä, alkuperäisen oloinen ja naurettavan helppo asentaa/säätää mikä?
Pakosarja: Alkuperäisen oloinen peltipakosarja jos se speksien valossa on pakollinen, mikä?

Alakerta: Uudet kiertokangen laakerit ja runkolaakerien tsekkaus. Tämä ei onnistu omilla vehkeillä/tiloilla. Eli OHC:n oikeasti tunteva hyvä koneistamo/tekijä 200km säteellä pk-seudulta?

Budjetti: Ei lukittu mutta järjellinen..

Tässähän tätä asiaa jo tulikin joten kiitollinen olisin arvon raadin neuvoista.

Terveisin
Jani pk-seutu
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Möhkö



Liittynyt: 28 Lok 2006
Viestejä: 1508
Paikkakunta: Kouvola


LähetäLähetetty: Pe Kes 02, 2017 19:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onnea projektiin Kouvolassa ainakin museo katsastus on käytännösäs mahdottomuus jos autossa edes on yksi piste pintaruostetta. Naapurin Wartburgia yritettiin museo katsastaa ja siitä ei tullu mitään olis tullu museo katsastukseen vaadittava muutokset maksamaan vähintään 1500€ sitten unohdettiin koko homma.


PO-metalli siellä pääkaupunki seudolla tekee todella hyvät kanget moottoriin.
Suomalaista käsityötä suosittelen! Ei ehkä halvimmat mutta täyttää kaikki kisa standardit. Kansi kannattaa teettää tai ostaa valmiiksi huippuhyvä kansi jossa on seetit lyijyttömälle bensalle.

Nokkana melkein pitäisin se vakion tai sitten TOOODELLA miedon viri nokan. Muuten et saa sitä vääntöä. Lahden kansityö voi tehdä sulle priima kannen jos vaan haluat. Mutta noita valmiita OHC kansiakin kyllä löytyy.

Lahden kansityö myös kyllä korjaa koko moottorinkin jos tarvetta on.
"Tohon saa varmaan ylikoko mäntiäkin jos on kulumaa"

Kanteen saa varmaan jonkun max 500€ kulumaan jos tekee hyvin. Kiertokanget ehkä 600-800€ jos haluat parasta.

http://www.burtonpower.com/kent-cams-mild-road-camshaft-kit-ford-sohc-pinto-carb-kcfr31k.html

Tossa nokka +10 heppaa ei yhtään jyrkempää sulle tohon jos meinaat museoida. Jos kannet on hyvät ehkä +10-20 heppaa vakiosta mahdollista saada...

Burton power ja Motomobil kannattaa koluta läpi oisko siellä mitä. Ralli autoissa käyttänny tota OHC:ta tuo RallyRace keravalla varmaan pystyy auttamaan sua.

Sulla on tossa varmaan Atlaksen perä? Sulla on tossa varmaan sen 4 lovinen loota? Se on minusta tossa vakio.

Jarrut kannatta purkaa ja kunnostaa ehkä?
Peltiosia et saa sitte näihin hyviä mistään halvalla.
Tiivisteitä saat Ebaysta ja Burtonilta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
ardhu



Liittynyt: 19 Hel 2013
Viestejä: 329



LähetäLähetetty: La Kes 03, 2017 15:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuulostaa hienolta autolta Smile Caprikansa odottaa kuvia!

Noille tehoille taitaa riittää OHC:n oma DGAV/DGV kaasutin, joka tuommosessa taitaa ollakin alkujaan?

Mäntsälässä sijaitsee Aaltosen koneistamo, mistä kuullut hyviä kokemuksia. Veljeni on käyttänyt siellä americanmoottoria laitettavana ja itsekin huollattanut yhden OHC kannen. Nettikeskusteuista löytyy varmasti lisää infoa ks. paikasta.

Noille tehoille perusresepti taitaa olla BF134 nokka-akseli, peltipakosarja ja kannen siistintä. Ehkä 38/38 "rataskaasari" weber (kurkut aukeavat yhtä aikaa), mutta taitaa dgv/dgav kaasutinkin tosiaan riittää aika pitkälle. Itse en ole kylläkään ks. moottoria koskaan rakentanut.

Miten lie museotarkastaja suhtautuu moottorin apulaitteiden muuttamiseen (kaasutin, pakosarja)? 38/38 webru taitaa sopia kylläkin samaan imusarjaan ja putsariin kuin DGV/DGAV kaasutinkin.

Sytkäksi sierrasta tuttu "pikkuboksillinen" kärjetön jakaja ja boksi. Muutama piuha kytketään ja thäts it.

http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ford/sierra_85-86_electronic_ignition.txt

http://media.turbosport.co.uk/2006/8/200608231500661622.gif

Itselläni on kolmoskorisessa taunuksessa vakio "IS" OHC moottori josta on aavistuksen siistitty imupuolta ja kaasutin korvattu sierrasta ja scorpiosta tutulla EFI ruiskulla. Tästä moottorista penkitin 112hp/175nm. Mielestäni mukavan vetoisa moottori ihan noinkin. Joten uskon että 120-140hp kuljettaa jo kovin hienosti caprin koria.

Kokeneemmat starbat korjatkoon Cool
_________________
Rok Rok
Taunus -82
Capri -70 2.8 projekti
http://ardhu.kuvat.fi/
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
Capricciosa



Liittynyt: 31 Tou 2017
Viestejä: 7



LähetäLähetetty: Ti Huh 17, 2018 13:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hitaasti hitaasti tuntuu projekti etenevän mutta eteneepä kuitenkin.. Smile

Viime kesänä autoon sai aikaiseksi etuhelman oikaisun, takakotelon ja tunkin paikkojen peltityöt. Maalarille aikaa tässä odotellaan edelleen. Peltihommia löytyi kyllä lisääkin etupyörä koteloista sisälokasuojien alta. Että niillekkin pitäisi jotain tehdä Smile

Positiivista taitaa olla se, että sitten peltihommat pitäisi olla tehty. Ajattelin alkuun kyllä, että taitaa olla ruosteisin rauta minkä on ikinään allekirjoittanut omistanut mutta kun netin ihmeellisessä maailmassa on caprin ruoste korjaus tarinoita katsellut niin eihän tämä taida olla pahakaan tapaus.

Ensi viikolla autosta nousee nyt sitten motti ylös ja uusiksi menee
- kaikki alapään tiivisteet
- kiertok. laakerit
- ehkä öljypumppu
- vesipumppu
- jakopää
- kytkinpaketti
- ai niin ja uusi dgav odottelee postissa asentajaansa..

... + mitä nyt sitten matkan varrella lisää löytyy ylläreitä. kun ei nämä ikinä mene miten suunnittelee. Very Happy

Tavoite olis jos saisi tämän tälle kesälle aktiivisempaan ajoon kuin edellisenä kesänä ja vaikka museoleimaan.

Piristys poliittiset hommat taitaa mennä seuraavaan ajokauteen tai talveen tai johonkin Smile

Kuviakin olisi tulossa kun oikein aktivoituisi toisen harrastuksen eli sen valokuvaamisen saralla Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Möhkö



Liittynyt: 28 Lok 2006
Viestejä: 1508
Paikkakunta: Kouvola


LähetäLähetetty: Ti Huh 17, 2018 19:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä että edes jotenkin etenee. Monilla hylätään talliin projektit!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
Capricciosa



Liittynyt: 31 Tou 2017
Viestejä: 7



LähetäLähetetty: Ke Huh 25, 2018 13:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Etenee etenee..

Kone kävi poissa paikoiltaan ja takaisin.. aikaiseksi saatiin. Tai kaveri sai. Iso kiitos hänelle avusta. Smile

- kaikki alapään tiivisteet
- kiertok. laakerit
- korkeapaine öljypumppu
- vesipumppu + termari
- jakopään hihna + kiristin
- kytkinpaketti

Öljypohjan pohjalla oli sentin verran öljymäskää vuosien varrelta kerrostuneena. Metallia ei löytynyt mistään. Kiertokangen vanhoja laakereita ei erottanut uusista mutta uudet sinne tuli laitatettua siitä huolimatta. Sylinteri seinissä oli kiillottumista mutta lienee normaalia 200tkm ajetussa koneessa. Öljyä ei pala eikä kulu niin visu kait se on. Puristukset oli tasaisesti 11,5-12 suuruusluokassa. Nokka akselissa ei ollut silmämääräisesti ollut kulumaa tai jälkiä. Ihmeen terveen oloinen kone noin vanhaksi..

Kytkin jäi vähän vaiheeseen. Mutta lienee säätöhommia vaille. Kytkin poljin täristää kierrosten mukana ja pohjaan poljettaessa uusi paine laakeri alkaa pitämään "hinkuttavaa" ääntä. Eiköhän tuo tuosta oikene..

Seuraavaksi sitten hitsaajalle.. taas vaihteeksi. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
isoatlas



Liittynyt: 26 Huh 2006
Viestejä: 545
Paikkakunta: Suonenjoki


LähetäLähetetty: Ke Huh 25, 2018 15:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole ihan oikein kaikki jos kytkin oireilee tuolla tavalla.
_________________
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
Volvo PV -65
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Capricciosa



Liittynyt: 31 Tou 2017
Viestejä: 7



LähetäLähetetty: Pe Tou 11, 2018 12:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vuotaa vuotaa.. vaan ei vuoda enää koneesta vaan laatikosta. Smile

Otamme laatikon pois ja siihen uudet tiivisteet niin tulee katsottua nyt sitten samalla se painelaakeri ja kytkin uudemman kerran.

Veikkaus on, että kytkimen käyttövivun kiinnityksessä väljää + uudessa painelaakerissa jotain mikä vikinää aiheuttaa. Katsotaan mitä tulee vai tuleeko mitään Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Capricciosa



Liittynyt: 31 Tou 2017
Viestejä: 7



LähetäLähetetty: Ti Syy 24, 2019 13:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No niin tämä tuli valmiiksi.

Tehdyksi tuli seuraavanlaista kaiken kaikkiaan 2017-2019 välillä.

Kone:
- kaikki tiivisteet
- kiertok. laakerit ( vanhoissa vain ei ollut oiken jälkeäkään kulumasta)
- öljypumppu
- vesipumppu
- jakopää
- kannen täydellinen läpikäynti.. porttaus a'la Aaltonen + BF134 nokka + säädettävä nokkapyörä
- puristuspaineet ennen kannen tekoa tasaisesti välillä n. 11-11,5 joten alakerta jätetiin muuten fomoco originaalin asuun.
- Uusi kaasutin - DGAV 32 / 36
- kytkinpaketti ensin halvalla ja sitten kunnolla (lue Sachs).
- vaihteiston aukaisu ja toteaminen että hienossa kunnossa on + tiivisteet uudet.
- Uusi pakoputki ja (ehjä!) kaksi porttinen valurautasarja (4 - 2 - 1)

Kori
- Etuhelman putsaus ja maalaus
- Lampunkoteloiden putsaus ja maalaus
- Kuskin ja apparin lattioiden happamat pois tervettä tilalle.
- Takakotelon ja helman happamat pois tervettä tilalle. Niin ja noiden maalaukset.

Ruotsissa tehtyä ennen minua:
- Etu ja takakaaret.
- Jouset, iskarit, jarrut.
- Hammastanko uusittu.

Mielestäni tästä tuli hyvä ja auto järkevässä harraste entisöinti tasossa. Näyttely kuntoisen jos haluaisi niin hieromista saisi varmaan vielä harrastaa. Museoleimaankin tämän pitäisi varmaan pystyä jos on järkevä tarkastaja.

Tehoja lienee jotakin enemmän kuin vakiossa. Lähtee ihan hyvällä sykkeellä mutta on siitä huolimatta vakionkaltainen sivistynyt ajeltava. Lisää lienee lähtöjä kaivettavissa muuttamalla hieman suuttimia ja ajoittamalla nokka (nämä on nyt ns vakio asetuksissa)

Hyvä hyvä hienoa hienoa siis. Vaan ei kuitenkaan. Nyt kun kävi niin vaan että tallipaikka caprin valmistumisen myötä meni tallipaikka jaon uudelleen arvonnassa harrasteauto pesueen lämmintä tilaa eniten arvostavalle yksilölle niin tässäpä jollekkin valmis paketti jatkoharrastamiseen. Mikäli kiinnostaa niin yhteyttä voi ottaa Smile

T. Jani
nola 4 nola - 5 3 2 5 5 9 6
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen Ford Caprit Foorumin päävalikko -> Projektit Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com