Suomen Ford Caprit Foorumin päävalikko Suomen Ford Caprit
Caprikerhon keskustelufoorumi
 
 JäsenautotJäsenautot   OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Uudet rakentelusäännökset (3.2.2021)

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen Ford Caprit Foorumin päävalikko -> Yleistä tekniikasta
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Nyrkkipajaracing



Liittynyt: 18 Mar 2007
Viestejä: 19
Paikkakunta: Mikkeli


LähetäLähetetty: To Tam 28, 2021 18:06    Viestin aihe: Uudet rakentelusäännökset (3.2.2021) Vastaa lainaamalla viestiä

No nii, nytten sitten nämä paljon puhutut, ja osin odotetutkin uudet säännökset tulevat voimaan, 3.2.2021 alkaen, itse noita hieman jo silmäilin läpi, ja ihan positiiviseltahan nuo vaikuttaa, mitä mieltä arvon raati on?
Kuutiotilavuusrajan poisto ehdottomasti loistava veto Very Happy
Näyttäs äkkiseltään että perana kelpaisi vertailumalliksi, jos oikein tulkitsin... Toki tekijämiehet tekee, oli mitkä tahansa säännökset voimassa, minä en ole tekijämies Very Happy
Tehopainosuhdekohtaa en vielä oikein ole saanu sisäistettyä, mutta jos oikein tulkitsin, niin mk1:sen 3000 gt mallia verrokkina käyttämällä voi n.250 heppaa penkittää papereihin, tää siis vahva mutu, pitää vielä tarkemmin tuohon kohtaan paneutua...
Siitä vaan kommenttia perään, sana on vapaa.
_________________
Eihä se toemi, vua, suapha sitä kokkeilla
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Möhkö



Liittynyt: 28 Lok 2006
Viestejä: 1528
Paikkakunta: Kouvola


LähetäLähetetty: To Tam 28, 2021 22:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Isoja moottoreita helpompi laittaa jos saa alumiini osaa niihin. Mutta pitäis pitää tehot kuitenkin pienenä että ne pelittää.

Turbo/neliventtiili/kevyille autoille melkein huononnuksia vaan paitsi jos tyytyy siihen 100kw moottoriin jonka saa nyt laittaa vissiin vehkeeseen kuin vehkeeseen ilman moottorinvaihtomuutoskatsastusta.

Eipä täällä taida kovin montaa tekijää olla, vaikka varmaan monella ois laitettavaa tai sitten väki tekee eikä turise täällä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
RiSa
Site Admin


Liittynyt: 05 Tam 2007
Viestejä: 344
Paikkakunta: Laukaa


LähetäLähetetty: To Tam 28, 2021 23:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Möhkö kirjoitti:

Turbo/neliventtiili/kevyille autoille melkein huononnuksia vaan paitsi jos tyytyy siihen 100kw moottoriin jonka saa nyt laittaa vissiin vehkeeseen kuin vehkeeseen ilman moottorinvaihtomuutoskatsastusta.
Millä tavalla huononnuksia? Helpottuuhan tuo ainakin Caprien osalta. Esim. Vanhoilla säännöillä muutoskatsastuksella mk1:een sai laittaa max 180 hv (rs2600 150 hv +20%). Jatkossa tehopainosuhde määrää eli mk1 tapauksessa vertailumalli on alle 10 kg/kW joten muutettuna saa olla 5 kg/kW eli jos auto painaa punnituksessa 1140 kg niin maksimiteho saa olla 228 kw eli 310 hv! Aivan sama mikä tilavuus, paljonko venttiileitä ja onko turboa.
_________________
May the FORD be with you

Capri 2.9 24V GT -70
Transit -74 "Harso"
Taunus 1.6 L -77
Scorpio 2.9 24V Cosworth Ghia -93
Mondeo ST220 -06
Fiesta Sport Van -13
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
Möhkö



Liittynyt: 28 Lok 2006
Viestejä: 1528
Paikkakunta: Kouvola


LähetäLähetetty: Pe Tam 29, 2021 08:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiSa kirjoitti:
Möhkö kirjoitti:

Turbo/neliventtiili/kevyille autoille melkein huononnuksia vaan paitsi jos tyytyy siihen 100kw moottoriin jonka saa nyt laittaa vissiin vehkeeseen kuin vehkeeseen ilman moottorinvaihtomuutoskatsastusta.
Millä tavalla huononnuksia? Helpottuuhan tuo ainakin Caprien osalta. Esim. Vanhoilla säännöillä muutoskatsastuksella mk1:een sai laittaa max 180 hv (rs2600 150 hv +20%). Jatkossa tehopainosuhde määrää eli mk1 tapauksessa vertailumalli on alle 10 kg/kW joten muutettuna saa olla 5 kg/kW eli jos auto painaa punnituksessa 1140 kg niin maksimiteho saa olla 228 kw eli 310 hv! Aivan sama mikä tilavuus, paljonko venttiileitä ja onko turboa.


Aikaisemmin sai laittaa ahtimen käytännössä mihin tahansa ja vedota siihen että ei nosta tehoa, nyt ahtimen laitto nostaa automaattisesti +20% tehoa, kannessa sama juttu, tosin monessa mallissa kansijumpalla ei hyödy mitään.

Aikaisemmin sai käyttää vertailumallina 2.8 Turboa tiedä miten nykyään menee.

Bob mene vissiin nykyään niin 210hv +20% minimissään jos ollaan rahellisiä. =252hv minimi.

Ahtimen teholappu ei kelpaa, jos teho ei ole ahtamalla noussut vähintään 20% sama pätee jos vaihdat kannen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
Nyrkkipajaracing



Liittynyt: 18 Mar 2007
Viestejä: 19
Paikkakunta: Mikkeli


LähetäLähetetty: Pe Tam 29, 2021 11:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kansijumppaan näkyy olevan muutosta tullut, jollain mystisellä laskukaavalla sitä nyt kompensoidaan, ilmeisesti tyyliin jos on heikompitehoisen alakerta, ja siihen sitten laitetaan jonkun tehokkaamman version kansi, niin sillä alakerralla saa jotain hyviä siihen lopulliseen tehon määrään, joka sitten toimii sinä minimitehona, minkä siitä muutetusta moottorista uskotaan lähtevän. Siihen sitten, jos ahdinta on vielä pelissä, ynnätään se minimi 20 jotain prossaa, ja tästä sitten dynolappu. Vaparina ei sitten tuon mukaan näyttäs dynolappua tarvitsevan, mutta jokatapauksessa kannen vaihtaminen ei automaattisesti tuossa uudessa laissa tarkoita 20% tehon nousua, sehän voi vaikka keikahtaa niinkin päin, että teho nousee sillä laskukaavalla yli tuon 20% Very Happy
_________________
Eihä se toemi, vua, suapha sitä kokkeilla
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiSa
Site Admin


Liittynyt: 05 Tam 2007
Viestejä: 344
Paikkakunta: Laukaa


LähetäLähetetty: Pe Tam 29, 2021 16:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Möhkö kirjoitti:
Aikaisemmin sai laittaa ahtimen käytännössä mihin tahansa ja vedota siihen että ei nosta tehoa, nyt ahtimen laitto nostaa automaattisesti +20% tehoa, kannessa sama juttu, tosin monessa mallissa kansijumpalla ei hyödy mitään.

Aikaisemmin sai käyttää vertailumallina 2.8 Turboa tiedä miten nykyään menee.

Bob mene vissiin nykyään niin 210hv +20% minimissään jos ollaan rahellisiä. =252hv minimi.

Ahtimen teholappu ei kelpaa, jos teho ei ole ahtamalla noussut vähintään 20% sama pätee jos vaihdat kannen.

Bob + ahdin Capriin ei ole ongelma. Esim. jos auton paino on 960 kg (tehtaan ilmoituksen mukaan kevein Capri) saa tehoa olla 960 kg/5 kg/kW = 192 kW = 261 hv. ja Capri Bobilla ja ahtimella todennäköiseti painaa enemmän.

Sillä ei ole väliä käykö 2.8 Turbo vertailu malliksi. Se ei muuta tehopainosuhderajaa koska on välillä 5kg/kW ja 10kg/kW kuten 2.8i ja mk1 tapauksessa rs2600 ja rs3100
_________________
May the FORD be with you

Capri 2.9 24V GT -70
Transit -74 "Harso"
Taunus 1.6 L -77
Scorpio 2.9 24V Cosworth Ghia -93
Mondeo ST220 -06
Fiesta Sport Van -13
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
Möhkö



Liittynyt: 28 Lok 2006
Viestejä: 1528
Paikkakunta: Kouvola


LähetäLähetetty: Pe Tam 29, 2021 19:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heh noh ehkä kikkailemalla toi riittää jos 5kg/kw eikä 10kg/kw.

Toi pienin 4kw/kw kuulostais paremmalle..... sekin liian vähän...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
Nyrkkipajaracing



Liittynyt: 18 Mar 2007
Viestejä: 19
Paikkakunta: Mikkeli


LähetäLähetetty: Pe Tam 29, 2021 21:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Möhkö kirjoitti:
Heh noh ehkä kikkailemalla toi riittää jos 5kg/kw eikä 10kg/kw.

Toi pienin 4kw/kw kuulostais paremmalle..... sekin liian vähän...


Noo, aika hyvä parannus tuo jo nyt on näin capriharrastajien näkökulmasta, vaikka eihän se tuon kw/kg suhteen nurinpäin kääntäminenkään pahaa tekis, siinä alkaa vaan monella lompakosta pito loppua ennenkun on sellanen tekniikka kasassa mikä sen voiman kehittää, ja vielä tiehen vie Very Happy ( itellä ehkä pito kukkarosta loppuu ensimmäisten joukossa, kengännauhabudjetilla kun mennään)
_________________
Eihä se toemi, vua, suapha sitä kokkeilla
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiSa
Site Admin


Liittynyt: 05 Tam 2007
Viestejä: 344
Paikkakunta: Laukaa


LähetäLähetetty: Pe Tam 29, 2021 23:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Möhkö kirjoitti:
Heh noh ehkä kikkailemalla toi riittää jos 5kg/kw eikä 10kg/kw.

Toi pienin 4kw/kw kuulostais paremmalle..... sekin liian vähän...
No eihän tuossa ole mitään kikkailua. Uudet säännöt toimivat näin ja sallivat reilusti enemmän tehoa Capriin. Varsinaista kikkailuahan tuo mainitsemasi "asensin turbon mutta teho ei kasvanut" on.
_________________
May the FORD be with you

Capri 2.9 24V GT -70
Transit -74 "Harso"
Taunus 1.6 L -77
Scorpio 2.9 24V Cosworth Ghia -93
Mondeo ST220 -06
Fiesta Sport Van -13
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
Möhkö



Liittynyt: 28 Lok 2006
Viestejä: 1528
Paikkakunta: Kouvola


LähetäLähetetty: Pe Tam 29, 2021 23:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiSa kirjoitti:
Möhkö kirjoitti:
Heh noh ehkä kikkailemalla toi riittää jos 5kg/kw eikä 10kg/kw.

Toi pienin 4kw/kw kuulostais paremmalle..... sekin liian vähän...
No eihän tuossa ole mitään kikkailua. Uudet säännöt toimivat näin ja sallivat reilusti enemmän tehoa Capriin. Varsinaista kikkailuahan tuo mainitsemasi "asensin turbon mutta teho ei kasvanut" on.



Noh eikös se paino minkä mainitsit ole jostain 1.1l tai 1.3l litraisesta mallista? Tankattuna yms paino huitelee jossain esexissä =>2,522 lb (1,144 kg) 3000GXL

Nyrkkipajaracing kirjoitti:
Möhkö kirjoitti:
Heh noh ehkä kikkailemalla toi riittää jos 5kg/kw eikä 10kg/kw.

Toi pienin 4kw/kw kuulostais paremmalle..... sekin liian vähän...


Noo, aika hyvä parannus tuo jo nyt on näin capriharrastajien näkökulmasta, vaikka eihän se tuon kw/kg suhteen nurinpäin kääntäminenkään pahaa tekis, siinä alkaa vaan monella lompakosta pito loppua ennenkun on sellanen tekniikka kasassa mikä sen voiman kehittää, ja vielä tiehen vie Very Happy ( itellä ehkä pito kukkarosta loppuu ensimmäisten joukossa, kengännauhabudjetilla kun mennään)


Joku 2JZ-GTE/Barra ois kyllä paljon hienompi kuin tollanen Cologne ja luotettavampikin, sais paljon helpommin kaikkee billet palikkaa. Noilla pystyis suorituskyvun tuplaamaan.... En kyllä tohon nykyiseen koppaan mutta johonkin muuhun vois harkita, jos tulis vastaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
RiSa
Site Admin


Liittynyt: 05 Tam 2007
Viestejä: 344
Paikkakunta: Laukaa


LähetäLähetetty: La Tam 30, 2021 00:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Möhkö kirjoitti:


Noh eikös se paino minkä mainitsit ole jostain 1.1l tai 1.3l litraisesta mallista? Tankattuna yms paino huitelee jossain esexissä =>2,522 lb (1,144 kg) 3000GXL



Niin on ja otin sen esimerkiksi siksi että bob+ahdin menee rajoihin jopa pienimmällä Caprille ilmoitetulla painolla. 1144 kg painoisessa tehoa saa olla 311 hv. Muutetun auton paino mitataan konttorilla. Joten v6+ahdin ja muut vaikuttavat painoa korottavasti ja siten saa olla enemmän tehoa.
_________________
May the FORD be with you

Capri 2.9 24V GT -70
Transit -74 "Harso"
Taunus 1.6 L -77
Scorpio 2.9 24V Cosworth Ghia -93
Mondeo ST220 -06
Fiesta Sport Van -13
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen Ford Caprit Foorumin päävalikko -> Yleistä tekniikasta Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com