Suomen Ford Caprit Foorumin päävalikko Suomen Ford Caprit
Caprikerhon keskustelufoorumi
 
 JäsenautotJäsenautot   OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Capri 2.9 24V GT -70
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen Ford Caprit Foorumin päävalikko -> Projektit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
RiSa
Site Admin


Liittynyt: 05 Tam 2007
Viestejä: 347
Paikkakunta: Laukaa


LähetäLähetetty: To Jou 31, 2009 14:57    Viestin aihe: Capri 2.9 24V GT -70 Vastaa lainaamalla viestiä

Aloitanpa tämmöisen topikin, jos sitä jaksais välillä vaikka jotain tarinoida tänne. Samalla saan testattua projektipäiväkirjan liittämistä jäsenautoon.

Capri löytyy tuolta jäsenautot -osiosta mutta kerrataan tähän vielä mistä kulkineesta on kyse. Eli auto on alunperin 1600 GT, ostohetkellä 2.9 12V, nykyisin venttileitä tuplasti eli 24. Muiltakin osin auto on kokenut muutoksia ja niitä on jonkin verran suunnitteillakin.

Ostin lievänä rullaavana projektina lähes nykyisessä kokoonpanossa. Sisusta oli vaiheessa ja kardaani sekä takajarrut puuttuivat. Autoa oli muuteltu aika paljon, mm. moottori, vaihteisto ja taka-akseli vaihdettu. Sisustaan oli lisätty turvakaaret ja BMW:n penkkien asennus aloitettu. Ulkoisia muutoksia oli etu- ja takaspoilerit ja metallihohto vihreä väri.

Ensimmäisenä työstin auton ajokuntoon. Käytännössä tämä tarkoitti mukana tulleiden osien sovittamista autoon. Kardaani piti tehdä caprin etuosasta ja jeepin takapätkästä, vetää jarruputket ja käsijarruvaijeri taakse ja ruuvata penkit kiinni. Auto saatiin ajokuntoon ja leimattua heinäkuussa -06. Loppukesän aikana ajeltiin tyytyväisenä muutamia satoja kilometrejä.

Tänä aikana ilmeni myös kehitystarpeita joihin olisi puututtava tulevan talven aikana. Kardaani oli kiero, takajarrut huonot, käsijarrua ei käytännössä ollenkaan, kytkin luisti, loiskelevyjen puuttuessa ruiskupumppu imi ilmaa tankista, jne.

Sain käsiini sopivasti 2 litraisen Scorpion jarrusatulat. Vähän mallailua ja jarrulevykataloogien selailua ja sinnehän ne lopulta istuivat. Eteen tuli Citroenin jäähdytetyt 283 mm levyt ja taakse Sierran 253 mm umpilevyt. Hommasin myös välisäiliön bensalinjaan ennen pumppua ja teetätin kardaanin mittatilauksena. Kytkin levyä vaihtaessa ilmeni että koneessa oleva vauhtipyörä oli tarkoitettu 215 mm kytkinlevylle. Tilalle hommasin 240 mm kytkimelle sopivan kevyemmän ja kestävemmän teräksisen vauhtipyörän. Vanhat 13" vanteet eivät enää mahtuneet uusien isompien jarrujen kanssa, joten uudet oli hommattava. Compomotiven ML vanteet meni tehdastilaukseen. Toimitus kesti ja kesä oli jo pitkällä ennen kuin auto saatiin ajoon.

Ajokausi päättyi marraskuussa -07 bensapumpun hajoamiseen Prisman pihalle. Takana oli muutama tuhat iloista kilometriä Caprin toimittaessa osin käyttöauton virkaa. Seuraavan talven aika ei tallissa tapahtunut juuri mitään. Vaihdoin rikkoutuneen bensapumpun ja nikkaroin uuden keskikonsolin/kojelaudan alaosan.

Keväällä auto oli valmis tositoimiin heti kelien niin salliessa. Kesä ajeltiin ja Capri toimi moitteettomasti. Kilometrejä kertyi marraskuuhun mennessä n. 16 tuhatta. Suuri ajomäärä selittyy sillä että Capri oli muutaman kuukauden ainoa tieliikennekäytössä oleva autoni.

Caprin ajo-ominasuudet eivät tuntuneet vastaavan tehoja ja keskityinkin seuraavan talven aikana alustan parantamiseen.
Tilasin uudet jäykemmät jouset, sekä eteen että taakse. Eteen tuli myös säädettävät iskunvaimentimet ja epäkeskoyläpäät.
Kaikki puslat vaihdettiin samalla uretaanisiin. Ohjauksen välyksiä pienensin vaihtamalla hammastangon ja väliakselin HarriS:ltä hankituihin parempikuntoisiin.
Hyväkuntoisen ohjauksen rättinivelen otin Scorpiosta.

Alustan päivityksellä oli toivottu vaikutus ja auto kulki vakaasti, ainakin aikaisempaan verrattuna, niin suoralla kuin mutkassakin. No niinhän siinä sitten kävi, että nälkä kasvaa syödessä. Nyt kun autolla pystyi ajamaan lujaa, alkois se tuntua tehottomalta. Tehoa olisi saatava lisää! Tehonälkään ratkaisu löytyi yllättävän läheltä.

"Käyttiksen" virkaa toimittanut tekniikanvaihto cossu scorpio alkoi tulla tiensä päähän ja alku kesästä hommasin hieman tuoreemman ja terveemmän, alkuperäisen, Scorpio Cosworthin. Näin vanhasta jai joutilaaksi moniventtiilikannet. Niille löytyi uusi koti tehon puutteesta kärsivän Caprin konehuoneesta. Uhrasin puolet kesälomastani tallissa ja elokuussa muutoskatsastin Caprin tuplamäärälle venttiileitä. 24V kannet ovat sen verran leveämmät että alipainejarrutehostin ei enää mahtunut paikalleen. Ratkaisu löytyi samaisesta scorpiosta kuin ongelman aiheuttajakin. Sähköinen jarrutehostinpääsylinteri paketti löysi paikkansa Caprin pellin alta. Ahdasta on tosin edelleen ja nyt jarrut ovat normaalissa taajama ajelussa turhankin ärhäkät.

Uusitulla tekniikalla ajeltiin loppuvuosi aina marraskuulle saakka. Moottori toimi ongelmitta, mitä nyt venttiilikopat vuotaa öljyä. Muuta rakenneltavaa talveksi löytyi jälleen. FoMoCo Day Ahvenistolla paljasti, että lukko ei pidä oikeastaan ollenkaan. Eikä se alustakaan toimi aivan täydellisesti. Ja jarruillekin voisi tehdä jotain. Ja ehkä myös keventää autoa, sillä painoa on tullut tekniikkamuutosten ja turvakaarien myötä paljon lisää. Ja jäähdytystä parantaa jne.

Joulukuun aikana varaston hyllylle ilmaantui läjä kovia paketteja. Ja toiveita on että ainakin voimansiirto ja alusta olisivat keväällä entistä paremmassa iskussa. Seuraavaksi varmaan tarvitsee taas lisää tehoa. Loppuukohan tämä kierre koskaan?

Nähtäväksi jää mitä kaikkea talven aikana tulee tehtyä. Tavoitteena kuitenkin on että ensi kesänä taas ajetaan. Kasaaminen aloitetaan viimeistään silloin kun lumet tippuu tallin katolta. Jos siihen mennessä jotain ei ole hankittuna taikka muuten valmiina, niin se päivitys tehdään myöhemmin.

Oho, tulipa tarinaa Shocked jotain varmasti unohtukin mutta eiköhän siinä tärkeimmät. Jatketaan lisää sitten, jos joskus on jotain kerrottavaa.


PS. Osaako kukaan sanoa missä voi Keski-suomessa teettä pulttijaon uusiksi? Mielellään edullisesti... tai ainakin kunnolla.
_________________
May the FORD be with you

Capri 2.9 24V GT -70
Transit -74 "Harso"
Taunus 1.6 L -77
Scorpio 2.9 24V Cosworth Ghia -93
Mondeo ST220 -06
Fiesta Sport Van -13
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
poikelin



Liittynyt: 26 Huh 2006
Viestejä: 1022
Paikkakunta: Helsinki


LähetäLähetetty: To Jou 31, 2009 15:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kerronnasta päätellen herran pitäisi asua taivalkoskella - Päätalo...

Eikös se Kantanen tee vielä koneistusta.

Se tehonnälkä on ikuista....perunan uudesta koneesta hierottu jo kauppaa. Keltsi toimikoon mopona.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
pikkuvika



Liittynyt: 03 Syy 2006
Viestejä: 199
Paikkakunta: Taivalkoski


LähetäLähetetty: To Jou 31, 2009 16:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="poikelin"]Kerronnasta päätellen herran pitäisi asua taivalkoskella - Päätalo...

Ei se auta kerronnan pituuteen vaikka on sieltä ja on se... Wink
_________________
Ford Capri 3.0 GT - 75 projekti
Ford Sierra Cosworth -86 projekti
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
poikelin



Liittynyt: 26 Huh 2006
Viestejä: 1022
Paikkakunta: Helsinki


LähetäLähetetty: To Jou 31, 2009 17:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arvasin että tartut Very Happy

Eiks kalle oo sukua?

Nuoruuteni savotat ja elämän vonkamies on legendaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
RiSa
Site Admin


Liittynyt: 05 Tam 2007
Viestejä: 347
Paikkakunta: Laukaa


LähetäLähetetty: To Jou 31, 2009 18:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

poikelin kirjoitti:
Kerronnasta päätellen herran pitäisi asua taivalkoskella - Päätalo...
Meinaatko että tekstiä on liikaa ja se on pitkäveteistä? Very Happy
_________________
May the FORD be with you

Capri 2.9 24V GT -70
Transit -74 "Harso"
Taunus 1.6 L -77
Scorpio 2.9 24V Cosworth Ghia -93
Mondeo ST220 -06
Fiesta Sport Van -13
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
poikelin



Liittynyt: 26 Huh 2006
Viestejä: 1022
Paikkakunta: Helsinki


LähetäLähetetty: To Jou 31, 2009 18:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan hyvä se oli. Very Happy

Mä oon enemmän leffaosastolla kuin kovakantisissa. Saa kuulla siittä alvariinsa. Onneks vanhempi poika tulee äitiinsä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
pikkuvika



Liittynyt: 03 Syy 2006
Viestejä: 199
Paikkakunta: Taivalkoski


LähetäLähetetty: Pe Tam 01, 2010 09:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On sukua
_________________
Ford Capri 3.0 GT - 75 projekti
Ford Sierra Cosworth -86 projekti
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiSa
Site Admin


Liittynyt: 05 Tam 2007
Viestejä: 347
Paikkakunta: Laukaa


LähetäLähetetty: Pe Tam 08, 2010 19:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kävin tallissa punnertamassa taka-akselin irti.
Painaa muuten ku synti tuo Dana 44. Eipähän ainakaan heikkouttaan hajoo. Muistaakseni 1500 Nm on luvattu kestävän vääntöä.
Ehkä vähän overkilliä, mutta tällä mennään.
_________________
May the FORD be with you

Capri 2.9 24V GT -70
Transit -74 "Harso"
Taunus 1.6 L -77
Scorpio 2.9 24V Cosworth Ghia -93
Mondeo ST220 -06
Fiesta Sport Van -13
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
RiSa
Site Admin


Liittynyt: 05 Tam 2007
Viestejä: 347
Paikkakunta: Laukaa


LähetäLähetetty: Ke Tam 13, 2010 22:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aloittelin peräremppaa. Purin vanhan välityksen irti. Ristitapissa on hieman välystä havaittavissa.
Eipä sen niin väliä uusi murikka on jo menossa paikalleen. Säätö jäi vielä kesken, jatkan joku toinen päivä.
_________________
May the FORD be with you

Capri 2.9 24V GT -70
Transit -74 "Harso"
Taunus 1.6 L -77
Scorpio 2.9 24V Cosworth Ghia -93
Mondeo ST220 -06
Fiesta Sport Van -13
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
RiSa
Site Admin


Liittynyt: 05 Tam 2007
Viestejä: 347
Paikkakunta: Laukaa


LähetäLähetetty: La Maa 06, 2010 18:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alkuviikosta tuli lumet alas tallin katolta. Oon pitänyt sitä merkkinä siitä, että silloin viimeistään pitää alkaa uhraamaan aikaa caprille, jos sen meinaa vappuna saada liikenteeseen.
Niinpä kävinkin nostamassa rempatun akselin paikoilleen.
Pultteja en kiristelly, kun pitää vielä iskarit ja tukivarsien puslat vaihdella.

Perään tuli uusi Eaton Detroit Truetrack -lukko. Tyypiltään se on ns. torsen -tyyppinen. Samalla vaihtui myös kaikki laakerit ja stefat.
Öljyksi laitoin monien kehumaa marjapuuroa eli RedLine Heavy ShockProofia.

Moni asia, mikä oli talven aikana tarkoitus kunnostaa, on vielä aloittamatta ja osin osatkin tilaamatta. Embarassed
No onhan tässä vielä pari kuukautta vappuun.
_________________
May the FORD be with you

Capri 2.9 24V GT -70
Transit -74 "Harso"
Taunus 1.6 L -77
Scorpio 2.9 24V Cosworth Ghia -93
Mondeo ST220 -06
Fiesta Sport Van -13
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
RiSa
Site Admin


Liittynyt: 05 Tam 2007
Viestejä: 347
Paikkakunta: Laukaa


LähetäLähetetty: Ti Maa 16, 2010 23:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kävin tekemässä sähköflektille kiinnikkeen. Sähköt pitäis vielä vetää.
Jospa seuraavilla helteillä pystyy kiertään vähän useamman lenkin kaupungissa ilman että tarvii välillä käydä jäähdytteleen pikatiellä.

Tehoakin on enemmän käytössä, kun ei tarvi hihnalla pyörittää. Cool Laughing

Osia odottelen saapuvaksi lähiaikoina ja lisää tilasin hirveän läjän. Jospa ne sais ajoissa paikoilleen asti.
_________________
May the FORD be with you

Capri 2.9 24V GT -70
Transit -74 "Harso"
Taunus 1.6 L -77
Scorpio 2.9 24V Cosworth Ghia -93
Mondeo ST220 -06
Fiesta Sport Van -13
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
RiSa
Site Admin


Liittynyt: 05 Tam 2007
Viestejä: 347
Paikkakunta: Laukaa


LähetäLähetetty: Ke Maa 17, 2010 20:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ilta vietetty tallissa saamatta juuri mitään aikaan.
Ainoa konkreettinen aikaansaannos oli ilmanputsarin siirto maskin taakse.
Nyt saa kone kunnolla viileetä ilmaa. Ja teho senkun kasvaa. Cool
Tällähän menee kohta kuuhun. Laughing
_________________
May the FORD be with you

Capri 2.9 24V GT -70
Transit -74 "Harso"
Taunus 1.6 L -77
Scorpio 2.9 24V Cosworth Ghia -93
Mondeo ST220 -06
Fiesta Sport Van -13
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
Luhtis



Liittynyt: 26 Huh 2006
Viestejä: 101
Paikkakunta: Helsinki


LähetäLähetetty: Pe Maa 26, 2010 19:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hittolainen, kun on tutunnäkönen taka-akseli. Taisipa tulla kavennettua tuo joskus aikanaan omaan capriin ja sittemmin myytyä eteenpäin. Olinkin jo ehtiny unohtaa koko möhkäleen Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
RiSa
Site Admin


Liittynyt: 05 Tam 2007
Viestejä: 347
Paikkakunta: Laukaa


LähetäLähetetty: Ti Maa 30, 2010 21:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Läjä osia saapui tänään.
Siitä innostuneena kävin vaihtamassa takatukivarsien puslat.
Vanhat olikin jo parhaat päivänsä nähneet.
Ja kuten arvata saattaa, akseli tuntui, ainakin käsin heilutellen, pysyvän paremmin paikoillaan.

Kevät tekee tuloaan, pihassa näkyy jo parissa kohtaa maata.
Kohta pääsee taas ajelemaan Cool
_________________
May the FORD be with you

Capri 2.9 24V GT -70
Transit -74 "Harso"
Taunus 1.6 L -77
Scorpio 2.9 24V Cosworth Ghia -93
Mondeo ST220 -06
Fiesta Sport Van -13
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
RiSa
Site Admin


Liittynyt: 05 Tam 2007
Viestejä: 347
Paikkakunta: Laukaa


LähetäLähetetty: Ti Huh 06, 2010 20:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Takaiskarit vaihdettu samoin loput puslat.
Kaikenlaista pientä säätöä ja suunnittelua tehty saamatta mitään näkyvää aikaan.

Piha olis jo ihan sula Cool
Tosin märkä ja pehmee ja autokin vielä vaiheessa Sad
_________________
May the FORD be with you

Capri 2.9 24V GT -70
Transit -74 "Harso"
Taunus 1.6 L -77
Scorpio 2.9 24V Cosworth Ghia -93
Mondeo ST220 -06
Fiesta Sport Van -13
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen Ford Caprit Foorumin päävalikko -> Projektit Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com