Suomen Ford Caprit Foorumin päävalikko Suomen Ford Caprit
Caprikerhon keskustelufoorumi
 
 JäsenautotJäsenautot   OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

2.9 12v kansi ja nokka-akseli pähkäilyä.
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen Ford Caprit Foorumin päävalikko -> Moottori
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
ytte^



Liittynyt: 16 Hel 2012
Viestejä: 8



LähetäLähetetty: To Hel 16, 2012 19:31    Viestin aihe: 2.9 12v kansi ja nokka-akseli pähkäilyä. Vastaa lainaamalla viestiä

Muutaman vuoden foorumeille kirjoitelutauon jälkeen voisi pientä keskustelua laittaa ilmoille. Fordin V6:n ollessa kyseessä, tämä on ehkä ainut foorumi jossa malmikasaa ei heti haukuta lyttyyn Smile

Ralliprojektina on 2.9 12v turbo cologne ja eka dynosession jälkeen parannettavaa löytyi. Moottori on avaamaton BRC, eli ilmamäärämittareilla oleva. Käsittääkseni tässä moottorissa on kovat venttiilinostimet ja MAP-anturi versioissa ne ovat hydrauliset. Korjatkaa jos olen väärässä?

Yritin googlettaa ja haulla etsiä, mutta ei tuntunut löytyvän tietoa kannen muokkauksesta, tai nokka-akselin vaihdosta erilaiseen. Dynossa selvisi, että 2.9 vääntö laskee 4000rpm jälkeen rajusti. Etsiskelin vakio 2.9 käppyrää, mutta vasta äsken löysin sellaisen. Siitä pystyi vertailemaan meidän moottorin ja vakion vääntökäyrää. Meidän moottorista irtosi 0.6bar 420Nm@4000rpm. Vakiona näyttää olevan noin 230Nm. Jos jollakin on heittää dynolappua omasta suht vakiosta, tai sitten viritetystä jossa on muutokset tiedossa, niin sekin auttaa pähkäilyssä. Mietinnän alla on joko ensin vaihtaa nokka-akseli ja katsoa mitä eroa tulee. Kansiin voisi vaihtaa suuremmat venttiilit, mutta yhtä aikaa näitä en tee, jotta nään suoraan vaikutuksen.

Nokka-akseleista valmiiden valikoima on heikko. Valmistajina taitaa olla Kent-cams, piper ja ehkä joku muu brittipaja. Hiottujen nokkien arvot kiinostaa myös, jos vaikutus on tiedossa. Tarkoitus olisi saada laaja vääntöalue, koska kyseessä on jää/sora ja ratavehe. Mietinnän alla on myös sprintin ajo, mutta sen näkee sitten miten aika ja rahat riittää. Tällähetkellä auto on vaan hupivehe.

Turbona on isohko KKK K27 joka ei ole paras, mutta sattui olemaan ylimääräisenä. Jostakinhan se on aloitettava Smile. Siipien koot ovat 60/75mm joka vähän arvellutti alusta alkaen. Ajossa toimii silti ihmeen hyvin, eikä pakopaineista ole pelkoa. Pakosarjat ovat vielä vakio valusarjat! Sarjat ovat käännetty toisinpäin, jotta sovitus ahtimelle on helpompi. Tarkoitus olisi tehdä uudet sarjat, kunhan päästään tämä talvi ohi ja löytää muutakin parannettavaa jotka voi tehdä samalla.

http://i6.photobucket.com/albums/y227/JarmoM/JTMsierradyno.jpg
^Meidän moottorin käyrä.

http://scorpio.puslapiai.lt/pages/cologne_en.html
^Fordin ilmoittama käydä vakiosta. Yhtä hyvä notkahdus 4000rpm jälkeen.


Nyt niitä omia dynolappuja esille 2.9 moottoreista. 24v on tässä vaiheessa pois tästä keskustelusta Wink. Rallimoottori pitää olla yksinkertainen.

Kuvia laitteesta löytyy firman facebook sivulta:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.281362245235389.63754.103898186315130&type=1
Parempia kuvia tulee, kun muistan ottaa kameran mukaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Brenda



Liittynyt: 14 Hei 2006
Viestejä: 533



LähetäLähetetty: To Hel 16, 2012 23:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuon koneen kansista ja nokista tai yleensäkään koko moottorista ei mitään kokemuksia....mutta miten se noin perstuntumalla toimii jäällä ja soralla?
kummalla puolella enemmän petrattavaa:moottorin väännöissä vai voimansiirron välityksissä ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot Käy lähettäjän sivustolla
Wolverine



Liittynyt: 12 Maa 2010
Viestejä: 27
Paikkakunta: Satakunta


LähetäLähetetty: Pe Hel 17, 2012 08:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taunus-foorumilla http://www.taunusfinland.com/keskustelu/ nimimerkki V6 on vaparina kölniläistä säädellyt. Tuolla http://www.taunusfinland.com/keskustelu/viewtopic.php?t=11287
samaisen hepun myynti-ilmo. Lähtisiköhän noilla?
_________________
-Fuck The World-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ytte^



Liittynyt: 16 Hel 2012
Viestejä: 8



LähetäLähetetty: Pe Hel 17, 2012 08:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laite on helppo ajettava, ei ole niin nuuka kierroksista ja vaihteesta. Nyt on perinä vakio 3.62:1 välityksellä olevat ja ovat liian harvat. Nopealla radalla ei varmaan mitään hätää, mut syheröllä huonompi. Löytyy jo 3.92:1 perät, joka vähän helpottaa asiaan. Jos laite alkaa rokkaa hyvin ja varaa löytyy, niin välitetty suorakytky parantaa vielä asiata.

Vetoaluetta saisi toki alemmaksi ahdinta muokkaamalla/vaihtamalla, mutta se ei yläpään puutumista helpota. Vetoaluetta kun saa vedettyä 7000rpm:n asti vaikka vähän 4000rpm:n vääntöpiikin kustannuksella, voisi paketti olla ihan mukava.

Ahtojen pysymiseen kurvissa on olemassa anti-lag, joten iso ahdin pysyy mukana. Eka testeillä sen tarpeellisuutta ei vielä nähty tarvittavan, koska alapäässä on voimaa ilman ahdinta. yli 250Nm 2200rpm Smile On muuten helppo laite ajaa trailerille, voi ihan tyhjäkäynnillä kiivetä Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ylimark



Liittynyt: 27 Huh 2006
Viestejä: 56



LähetäLähetetty: Pe Hel 17, 2012 18:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yttekin taas foorumeilla Smile

Näyttää olevan Ruåttin poikien virityksissä aikalailla samanmoinen vääntökäyrä. Tehoa ja ahtoja vaan vähän enemmän.. Skogenracingin foorumilla noita on useampikin V6 laitos tehty ja yllättävän hyvin näkyy vehkeet pysyvän nipussa vakio alakerralla. Muistaakseni yhdessä Caprissa oli kansien porttauksen ja nokan vaihdon jälkeen ~450hv.

Itellä hyllyssä odottelemassa omaa tallia ja siiven valmistumista on 2.9 12v mulkkarin lohko (samaa valua kuin BOB, eli jäykin 2.9 lohko), BOBin kampura, 94mm wisecot ja eaglen kanget. Paketti saattas olla huonona päivänä jopa myynnissäkin, muttei nyt ihan pikkurahalla irtoa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jouni



Liittynyt: 28 Huh 2006
Viestejä: 405
Paikkakunta: Kuopio


LähetäLähetetty: Pe Hel 17, 2012 18:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

E85:lla 535hv ja 765Nm:

http://www.youtube.com/watch?v=b6bq9aOk2qQ
http://www.youtube.com/watch?v=u0Q0IMFF7cc&feature=channel
_________________
Mustang Mach1 -71
Capri 2.8 injection Special -85
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ytte^



Liittynyt: 16 Hel 2012
Viestejä: 8



LähetäLähetetty: Pe Hel 17, 2012 20:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ylimark kirjoitti:
Yttekin taas foorumeilla Smile

Näyttää olevan Ruåttin poikien virityksissä aikalailla samanmoinen vääntökäyrä. Tehoa ja ahtoja vaan vähän enemmän.. Skogenracingin foorumilla noita on useampikin V6 laitos tehty ja yllättävän hyvin näkyy vehkeet pysyvän nipussa vakio alakerralla. Muistaakseni yhdessä Caprissa oli kansien porttauksen ja nokan vaihdon jälkeen ~450hv.

Itellä hyllyssä odottelemassa omaa tallia ja siiven valmistumista on 2.9 12v mulkkarin lohko (samaa valua kuin BOB, eli jäykin 2.9 lohko), BOBin kampura, 94mm wisecot ja eaglen kanget. Paketti saattas olla huonona päivänä jopa myynnissäkin, muttei nyt ihan pikkurahalla irtoa...


Haudi vaan ylimark:llekkin.

Skogenin sivuilta kans käppyröitä bongailtu. Aika yhtenäiset viivat on, ainut että pojat ajaa isommilla paineilla. Meillä on 390cc:t kiinni ja tahtovat käydä vähä pieniksi. Tarkoitus ois myös vaihtaa E85:lle, kun sitä saa tuosta läheltä. Joutuu siis vielä vaihtaa suuttimet. 1.3bar säätö vaiheessa kokeilin, koska oli hukkaportti juminu kiinni. Taululla vilahteli sellaisia 650Nm lukemia, et kyllä siellä voimaa on! Jos yläpäähän saisi loivennettua väännön tippumista vaikka niin, että 6000rpm on 60Nm enemmän, niin menisi 400hp helposti rikki kilon ahdoilla. Jos nyt nostaa vaan ahtoja koko efekti korostuu. 4000rpm ja siellä on 550Nm herkästi, jonka jälkeen alkaa vaihteiston sekä kytkimen kesto olemaan rajoilla.

Skogenin caprista ei ole selvää lappua. siinä on paikoillaan kent-camsin v6t46 nokka. Siitä näkisi miten se vaikuttaa yläpäähän ja häviääkö 4000rpm piikitys pois. 2.4l moottorissa on vääntö ja teho noin 500rpm ylempänä. Varaosakuvastotkaan ei oikein anna enää osia näihin, niin ei voi niistä vertailla onko sama nokka. Itse myyn kent camsin kamaa, niin kokeilu on sinäänsä helppoa, mutta ei kehtaa koko valikoimaa testiin ottaa.

Pöydällä odottaa näytekappaleena isommat venttiilit. Pakona on kaksi eri vaihtoehtoa 38 ja 39mm. Imuna 47mm. Minkä kokoiset venat tässä on vakiona? En ole löytänyt mitään service manuaaliakaan, josta asian voisi tarkistaa.

Laitahan ylimark kone läjään, niin voin sulle tuputtaa hyvän moottorinohjauksen Wink Meidänkin laitetta ohjaa vi-pec.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ytte^



Liittynyt: 16 Hel 2012
Viestejä: 8



LähetäLähetetty: Pe Hel 17, 2012 20:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Löysin tällaisen skogenracingin caprin lapun. Tuossa +4000rpm vääntökäyrä on paljo loivemmassa laskussa. Jos tuota vertaa meidän laitteeseen tulisi 40Nm lisä samoilla ahdoilla 6000rpm. Ei vain ole tiedossa mitä muutoksia tuon lapun moottoriin on tehty.

http://i6.photobucket.com/albums/y227/JarmoM/skogencapridyno.jpg

Tässä lapussa on jo E85 ja v6t46 nokka. Alkaa vääntökäyrä olemaan sellainen jota haetaan.

http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/285782_2068479484002_1605280786_1997437_6010920_n.jpg
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ylimark



Liittynyt: 27 Huh 2006
Viestejä: 56



LähetäLähetetty: Pe Hel 17, 2012 21:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Veikkaisin, että suuremman vaikutuksen vääntökäyrään tekee se nokka, eikä porttaus / venttiilit. Kokeile eka sitä tiukkaa nokkaa varsinki ku saat sellasen "sopivasti" Wink

On mulla kyteny perversio kunnolla ahdetusta 12v koneesta siitä lähtien ku ekalla omalla turboautolla ajoin. Kyseessä oli 2.8TT ja se alavääntö oli vapareihin tottuneelle jotain ihmeellistä. 300Nm meni rikki jo alle 2000rpm...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
V6



Liittynyt: 03 Hel 2007
Viestejä: 46



LähetäLähetetty: La Hel 18, 2012 16:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Multa kysyttiin privaattiviestillä kommenttia tähän keskusteluun,
mutta vastaan näin julkisesti.
Olen virittänyt vaparina pikkulohko Colognea eli 2.3 ja 2.6 moottoria.
Rahaa on mennyt noin 10 000 euroa.
Parhaat tehot noin 200-240 heppaa koneesta riippuen dynopaikasta.
Ja parhaat väännöt noin 250 newtonia.

Ei voida puhua samana päivänä vaparin ja ahdetun moottorin
virittämisestä.Mulla on ollut mielenkiintoa vain vapareihin.
Ja nekin kaasarilla (3 ja 4 kurkkuisella eli "vajaa kaasarilla").
Täällä jätkät mainostaa 300 newtonin vääntöjä "tyhjäkäynnillä" veekutosesta..
En hetkeäkään epäile niitä puheita mutta siinä on vapari virittäjän
turha esittää omia mielipiteitä.

Ahtamalla Colognen ehkä maailman surkeimmin virtaava kansi
saadaan toimimaan aika hyvin.Niinkuin täällä ilmeisesti monet
ovat itse huomanneet.Vakio venttiileillä yms....
Kun vain seokset ja nakutus pysyy hallinnassa.
Ja vakio alakerralla kun konetta ei tarvitse kierrättää
paljon yli 5000 rpm.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Möhkö



Liittynyt: 28 Lok 2006
Viestejä: 1419
Paikkakunta: Kouvola


LähetäLähetetty: La Hel 18, 2012 17:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

V6 kirjoitti:
Multa kysyttiin privaattiviestillä kommenttia tähän keskusteluun,
mutta vastaan näin julkisesti.
Olen virittänyt vaparina pikkulohko Colognea eli 2.3 ja 2.6 moottoria.
Rahaa on mennyt noin 10 000 euroa.
Parhaat tehot noin 200-240 heppaa koneesta riippuen dynopaikasta.
Ja parhaat väännöt noin 250 newtonia.

Ei voida puhua samana päivänä vaparin ja ahdetun moottorin
virittämisestä.Mulla on ollut mielenkiintoa vain vapareihin.
Ja nekin kaasarilla (3 ja 4 kurkkuisella eli "vajaa kaasarilla").
Täällä jätkät mainostaa 300 newtonin vääntöjä "tyhjäkäynnillä" veekutosesta..
En hetkeäkään epäile niitä puheita mutta siinä on vapari virittäjän
turha esittää omia mielipiteitä.

Ahtamalla Colognen ehkä maailman surkeimmin virtaava kansi
saadaan toimimaan aika hyvin.Niinkuin täällä ilmeisesti monet
ovat itse huomanneet.Vakio venttiileillä yms....
Kun vain seokset ja nakutus pysyy hallinnassa.
Ja vakio alakerralla kun konetta ei tarvitse kierrättää
paljon yli 5000 rpm.



Matalilla ahdoilla kestää max 7000rpm venttiilit sekoaa sen jälkeen (0,5-0,8bar).

Korkeammilla 0,8-1.75 bar kestää sen 6000-6500 rpm. Venttilit kestää mutta lohkohajojaa... kokemusta on. Tai sitte nakuttaa ja männät hajoaa.

Voihan tuota virtausta parantaa käsittelemällä imusarjoja, Efin imusarjat kun on kunnolla työstetty niin varmaankin saa sen 10 heppaa jo vakio autoon lisää tekemättä mitään muuta, puhumattakaan kansista. On sen verran epätasaista ja huonoa tuo Fordin oma valu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
ytte^



Liittynyt: 16 Hel 2012
Viestejä: 8



LähetäLähetetty: Su Hel 19, 2012 09:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

2.9 taitaa olla kummiskin vähä paremmat kannet kun 2.0-2.8:ssa. Pöydällä lojuu yhdet 2.0 kannet ja kyllähän ne kanavat on aika kököt. Huonoja kansia on helpompi parantaa kuin hyvien. Onneksi on jonkinlainen virtauspenkki niin eron näkee helposti. Isommilla venttiileillä kanavakoko voi olla vähän suurempi (en nyt tiedä minkä kokoiset kanavat 2.9:ssä on) ja muotoilulle jää vähän enempi varaa.

Ruotsin pojat kierrättää 2.9:ä 7000rpm. Toki jos sinne asti saa vetäviä, niin vetoalue on jo laaja. Kohtuuden rajoissa sitä ei kannata alkaa ylemmäksi hivuttaa, tai pitää vaihtaa duratec keulalle joka kestää kierroksia Smile

Millaisia jousipaineita nimimerkki V6 käyttää omassa moottorissaan ja minkä kokoiset ovat venttiilit? Liika jousipainehan vain rasittaa venttiilikoneistoa ja syö tehoa. Liian löysä jousi taas jää leijumaan ja hajoittaa kaiken. Toki kunnon leijuminen ilmenee räpätyksenä ja järki sanoo että pitää lopettaa.

En ole mitannut imusarjan pituutta, mutta voisi olettaa että se on mitoitettu tuohon 3500-4000rpm kohdalle vakio teholapusta katsottaessa. Ahtamalla tämä kohta vaan tehostuu.

Mutta täytyy vaihtaa ensin nokka-akeli ja sen jälkeen tehdä kannet.
Jos jollakin on ylimääräisenä 2.9 kannet, niin voisin olla kiinnostunut.
Saisi tehtyä kannet valmiiksi, ettei tarvitsisi kansia irroittaa ja autoa halvaannuttaa talliin. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
V6



Liittynyt: 03 Hel 2007
Viestejä: 46



LähetäLähetetty: Su Hel 19, 2012 18:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ytte^ kirjoitti:
Millaisia jousipaineita nimimerkki V6 käyttää omassa moottorissaan


Tähän osaisi parhaiten vastata Järvenpäässä asuva
Capri harrastaja "Gunston Kari".
Hänellä on mun entiset kisakannet.
Jos Kari on kuulolla niin sulla oli se venttiilijousi painemittari,
irroita yksi ventiilijousi ja mittaa .
Mähän käytin Kent Cams T4-nokkaa eli maksimi ventiili
avautuma on inlet 11.73 ja exhaust 11.68
Tuplajouset ,muistaakseni jostain Mitsubishistä,
tallista voi olla että löytyy alkuperäinen paketti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kari



Liittynyt: 25 Hei 2006
Viestejä: 61
Paikkakunta: Jäke


LähetäLähetetty: Su Hel 19, 2012 19:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mittauslukemat oli 90-95Kg /12mm tuplajousilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Jäsenautot
ytte^



Liittynyt: 16 Hel 2012
Viestejä: 8



LähetäLähetetty: Su Hel 19, 2012 19:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kari kirjoitti:
Mittauslukemat oli 90-95Kg /12mm tuplajousilla.


Paljonkos seetillä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen Ford Caprit Foorumin päävalikko -> Moottori Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen,
Päivittänyt, Lurttinen www.phpbbsuomi.com